ماهیگیری به طور عمده به سه دسته انتظاری، اسپینینگ یا لانسه کشی و ترولینگ تقسیم می شود.

در روش انتظاری از طعمه های دست ساز و خاکی استفاده می شود ولی در روش اسپینینگ و ترولینگ بیشتر از طعمه های مصنوعی برای فریب دادن و تحریک کردن ماهی استفاده می شود با این تفاوت که درروش ترولینگ طعمه به آب انداخته میشود و با حرکت قایق طعمه در آب کشیده شده و صید صورت می گیرد و بیشتر در آبهای شور و صید ماهی های آب شور است.

به طور کلی در این دو روش  استفاده از طعمه های مصنوعی برای ماهی های مهاجم کاربرد دارد در حالی که اساس کار در روش انتظاری، انتظار برای صید ماهیست از این روش بیشتر برای صید ماهی کپور و خانواده آن که در رودخانه ها،سد ها، دریاچه های طبیعی و دریا زندگی می کنند، به کار گرفته می شود.

در همه روش ها شما نیازمند لوازم تخصصی ماهیگیری از جمله چوب و چرخ و نخ و طعمه های مخصوص هستید.

مشخصه های چوب و چرخ و لوازم ماهیگیری

در روش انتظاری از چوب های تلسکوپی در متراژ بین 3 تا 4 متر حرفه های چند تکه  به همراه چرخ هایی با ظرفیت ساپورت نخ های سایز 40 تا 200 متر و بیشتر، استفاده می شود

در روش اسپینیگ معمولااز چوب های دو و چند تکه با متراژ 1.80 تا 3 متر به همراه چرخ هایی با حجم نخ گیری کم و سبک استفاده می شود. سبکی چوب و چرخ دراین روش از این جهت که ماهیگیری توانایی تعداد پرتابهای بیشتری را داشته باشد،حائز اهمیت است.

انتخاب طعمه نیز در این روش از انواع طعمه های مصنوعی ژله ای، لورها و لانسه ها صورت می گیرد.

در روش ترولینگ همان طور که گفته شد در آبهای شور صورت می گیرد از چوب های یک و دو تکه مقاوم (عموما با رنگ مشکی) با طول کم (کمتر از 2 متر) استفاده می شود. طعمه های استفاده شده در این روش نیز ماهی های ژله ای و انواع لورها هستند. چرخ های تخصصی این روش به دسته چرخ های وینچ معروفند و جزو چرخ های قوی شناخته می شوند که ظرفیت نخ گیری بالایی هم دارند. رنگ طعمه های مورد استفاده در این روش به علت رنگ آب و عمق پیشروی زیادی که لازم است بسیار حائز اهمیت است و نسبت به ماهی انتخاب می شود به عنوان طعمه هایی با رنگ آبی تا عمق 40 متری دیده می شوند.

پس برای صید ماهی با تنوع بیشتر باید طعمه هایی با طیف رنگ متنوعی داشته باشد.